måndag 1 februari 2016

SO- måndag!

Väldigt ledsen men ligger hemma med feber, hoppas att det inte är flunsan! :(

Dagens lektion:

Börja planera för er intervju (LÄS IGENOM UPPGIFTEN NOGGRANT),  Bestäm vem ni ska intervjua, boka in, och gör frågor! Var förbered! (kolla på so-rummet och läroboken) Läroboken finns i klassrummet, ni får gärna låna en hos Sara!

Ett tips är också för dagens lektion är att repetera det vi gick igenom i fredags (kolla so-rummet och youtube- länkarna! kör hårt!

Ni som inte har lämna in ert FN- arbete gör det nu! Jobba färdigt med det idag, jag saknar 8 st!




SO-läxa, kalla kriget och världens historia fram till idag, 1945-2016

Du ska intervjua (minst två) din mamma eller pappa, farmor, farfar, mormor, morfar eller någon annan som är äldre än dig.

Fråga vilka viktiga världshändelser som de kommer ihåg från sina liv, utifrån det land de har vuxit upp i. Du kan använda läroboken och titta i den. Vad tänkte de om supermakterna USA och Sovjet och et kalla kriget och kärnvapenhotet?
Till exempel krig, tekniska uppfinningar, händelser i Sverige och utomlands.
Palmemordet 1986, Jugoslavienkriget 1992-1995, terrordåden 11 september 2001 i USA, arabiska våren, inbördeskriget i Syrien.
Skriv ner årtal och anteckna stödord, diskutera gärna något som du själv tycker verkar intressant.
Skriv sedan ner i löpande text, som en berättelse eller intervjun, skriv också om ni diskuterade något speciellt.

Efter intervjun gör en reflektion om vad du har lärt dig/fått reda på och anknyt till läroboken.

E: Du har gjort två intervjuer och skrivit ner vad ni pratade om, samt dina egna reflektioner utifrån vad ni pratade om tillsammans. Till sist jämför du med hur det är i Sverige idag, vi lever i fred och välfärden gör att de flesta lever ett bra liv.
Kunskapskraven:
Beskriver enkla samband mellan olika tidsperioder, motiverar sitt resonemang med enkla och till viss del underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.


C: Du har intervjuat och diskuterat. Beskriv först intervjun och samtalet. Sedan reflekterar du själv över olika historiska händelser och visar vad du själv tänker kring dessa historiska händelser, jämfört med att du lever i Sverige idag där det är fred och välfärden gör att de flesta lever ett bra liv.
Kunskapskraven:
Beskriver förhållandevis komplexa samband mellan olika tidsperioder, motiverar sitt resonemang med utvecklade och relativt väl underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.


A: Du har intervjuat och diskuterat. Beskriv först intervjun och samtalet. Sedan reflekterar du själv över olika historiska händelser och visar vad du själv tänker kring dessa historiska händelser, jämfört med att du lever i Sverige idag där det är fred och välfärden gör att de flesta lever ett bra liv.
Kunskapskraven:
Beskriver komplexa samband mellan olika tidsperioder, motiverar sitt resonemang med välutvecklade och väl underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.


Använd:
Läroboken

So-rummet:
http://www.so-rummet.se/kategorier/historia/det-korta-1900-talet/kalla-kriget#

Dessa klippen från youtube:

nr 1: Blir en repetition av vad jag sa i fredags samt vad de sa i filmen (hittade det nu!) Bra repetition!
https://www.youtube.com/watch?v=h0-82cBaRMc

nr2: (Min favorit ;) ) Vad är grejen med andra världskriget...
https://www.youtube.com/watch?v=1jChJrh-k9U  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar